20.11.12

1.1. Peer Gynt

« 1.2. Peer Gynt | no picture please | 1. een kunstwerk maken voor mensen met geduld »

deel 1

Dit is het begin van een langzaam verhaal. Een verhaal voor mensen met geduld. Het begon gisteren maar het had op elke andere dag kunnen beginnen, het begon met een kunstwerk, ook dat is toeval, maar toeval bestaat niet. Hoe het verhaal eindigt vertelt de geschiedenis niet. Wie op voorhand de geschiedenis wil kennen moet weten dat in voltooiing zich de dood aftekent. 

Waarom een kunstwerk maken en waarom een langzaam verhaal?
Dat zal ik vertellen, maar nu nog niet, als u het antwoord weet is het verhaal voorbij, dat zou jammer zijn. Waarom een beroep doen op uw geduld? Nou, omdat ik ontdekt heb dat er verschillende vormen van geduld zijn, het geduld van de wetenschapper en het geduld van de kunstenaar, ze gebruiken hun geduld op verschillende manieren, de vraag is welke het meest efficiënt is. Vooralsnog neig ik naar de efficiëntie van de kunstenaar, maar aangezien ik ook cultuurwetenschapper ben mag je dat niet zomaar zeggen.

Mijn verhaal heeft alle kenmerken van een verhaal maar de structuur van een wetenschappelijk essay, en als u nu nog niet bent afgehaakt, welkom op deze reis. Het begon met een kunstwerk Comfort Culture genaamd en ik zal het kunstwerk uitleggen dat beloof ik, maar het begint eerder, het begint met een reis. Een reis zoals beschreven in Peer Gynt

Peer Gynt is een toneelstuk geschreven door Hendrik Ibsen. Het toneelstuk wordt vaak geïnterpreteerd zoals beschreven in de Wikipedia-bijdrage. Een jongen die het verschil tussen leugen en waarheid niet kent en na een lange zoektocht tot inkeer komt. Als tegenhanger van de 'kwajongen' is er Solveig, zijn geliefde, die haar hele leven geduldig blijft wachten totdat Peer Gynt tot inkeer komt. In de meeste vertolkingen wordt Solveig als het goede voorbeeld neergezet en Peer als waarschuwing van hoe het niet moet in het leven. Maar Solveig DOET NIETS, ze wacht alleen maar af, het is via het personage van Peer Gynt dat je iets over het leven leert.

Wat dat is zal ik u vanavond vertellen, ga eerst iets doen, er zijn meer Peer Gynts dan Solveigs in de wereld...

Anna



Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please