2.10.12

Kapsalon

« lets be careful out there | no picture please | een gaatje in de broek 2

Of het komt omdat ik fotograaf ben, maar ik vind taal een ingewikkeld iets.
Bijvoorbeeld als een Nederlands woord kapsalon een Turks gerecht in een typisch Limburgse pizzeria blijkt te zijn.

Of dat iemand twee puntjes op de o van het straatnaambordje Burgemeester Donner heeft getekend.
Heb ooit in een shoarmazaak gewerkt, weet hoe je de broodjes kan opensnijden zonder je handen te verbranden. Ik kan vloeken in het Libanees, maar van kapsalon als gerecht had ik nog nooit gehoord, terwijl het toch echt een vrij bekend gerecht is.
Als fotograaf maakt dat gebrek aan kennis niet zoveel uit maar als aspirant-wetenschapper had ik het moeten checken. Ook in dialecten kan taalverwarring optreden zoals een aantal jaren geleden in Den Haag de volgende conversatie:

U verkoopt ook tabak?
Jazeker.
U verkoopt ook tabak, vraagt een stem achter mijn rug op het station van Den Haag bij de kiosk, waar ik iets te lang twijfel tussen een gevulde koek of een wafel en welk merk kauwgum daarbij hoort.
U verkoopt ook tabak?
Jazeker, zegt de verkoopster.
Ik draai me om. Zie een man met een baard en onduidelijke kleren. Zijn nagels zijn een half jaar niet gewassen of hij heeft zojuist plantjes verpot.
...anders sta je ook maar te wachten, zeg ik tegen de man.
U bent fotograaf, zegt hij met een blik op mijn foto-statief.
Ja.
Lekka, zegt de man met de vieze nagels.
Ja, lekkah, zeg ik, alsof ik Haagse Harry niet ken, alsof ik niet weet hoe je lekker zegt op zijn Hagenees.
Leica, zegt de man met een geaffecteerde stem.
Oh, Leica...nee geen Leica...Nikon.
Ik Canon, zegt de man, dure hobby, fotograferen.
Dure hobby, zeg ik.

Laat vandaag de taal even met rust, ga aan het werk, beelden zoeken voor een boek over kemphanen en kemphennen. Het was Darwin die constateerde dat de mannen en vrouwen van diersoorten die monogaam zijn nogal op elkaar lijken. Hun leven is ongecompliceerd en overzichtelijk.
Bij polygame vogelsoorten moeten mannetjes veel meer hun best doen om vrouwtjes te veroveren, ze hebben felle kleuren, ornamenten, versieringen en bewapeningen.
Het boek geeft geen antwoord op de vraag waar in de evolutie deze inspanning om mooi te zijn en indruk te maken over gegaan is van de mannetjes op de vrouwtjes.

Anna

Older Post Newer Post

Label Cloud

Search

© no picture please